Forum

Welk 'Commodore' tijdschrift las jij in de jaren 80?  

RSS
Zzapback
(@zzapback)
Trusted Member

Welk commodore gerelateerd tijdschrift (voor games, of het serieuzere werk) las jij in de jaren 80 begin jaren 90?

Bewaar je goede herinneringen aan bepaalde bladen, of juist niet?

Waren die computertijdschriften beter/slechter/anders dan die van nu, volgens jou?

Ben benieuwd.

Citaat
Geplaatst : 13/10/2004 1:28 pm
commodore-gg
(@commodore-gg)
Estimable Member

Ik kocht de Commodore Info en soms de Dossier Commodore. Bij een maatje las ik ook wel eens de 64'er en eigenlijk was dit Duiitse blad kwalitatief een stuk beter......

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/10/2004 1:27 pm
sh0cktr00per
(@sh0cktr00per)
Eminent Member

Ik kreeg hier alleen de Commodore Info, 2e hands van mijn broer. Ik vond het niet zo'n best blad doordat het te weinig onderwerpen bevatte die mij interesseerden. Op den duur kreeg ik wat geld om iets te kopen bij de Kaufhalle in Nordhorn, en kwam ik bij een duits blad, Power Play uit. Hier stonden ook reviews van C64 games in, maar toen was die al sterk op z'n retour.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/10/2004 7:12 pm
Atari-NL
(@atari-nl)
Estimable Member

Ik ben 🙁 te laat geboren om Commodore 64 bladen te kunnen lezen. En Amiga bladen interesseerde ik me toen nog niet in. Gelukkig kun je ze nog steeds kopen op eBay enz.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18/10/2004 6:39 pm
Zzapback
(@zzapback)
Trusted Member

Nou, eerlijk gezegd heb ik bovenstaande bladen ALLEMAAL gelezen. 😀

De 64er het minst, Duits was niet bepaald m'n hobby.
De Nederlandse bladen waren allemaal stuk voor stuk van dramatisch nivo.
Al die type in listings, niet mijn koppie thee. Technisch geneuzel enzo.
Maar goed ik was dan ook 100% games georienteerd. Wellicht dat anderen Commodore Info en Dossier Commodore geweldig vonden?

Ik was vanaf nummer 17 (september 1986) verslingerd aan Zzap!64 ik heb dat blad tot het einde toe (1994!!!) trouw gekocht. Terwijl het alleen tussen 1985 en 1990 een ECHT goed blad was.
Commodore User was zeker niet slecht (maar wel minder dan Zzap) en die kocht ik pas als ik Zzap al had, en toch iets c64 gerelateerds wilde lezen. Als ik de CU ook al had die maand, DAN PAS kocht ik C+VG een derderangs blad dat alle computers 'coverde', maar niet echt veel nivo had. (C+VG is zojuist overleden -bestond vanaf 1981! en leeft alleen nog voort op het web)
Ik ben nog steeds dol op oude computer tijdschriften.
Momenteel lees ik Retro Gamer, en zo nu en dan Edge en Games TM.
Vroeger was natuurlijk alles beter 😉 , maar de computertijdschriften zeker!

Mocht je die oude tijdschriften nog willen lezen, ga dan naar www.zzap64.co.uk waar je veel scans kan downloaden, en zelfs cd's/DVD's met alle mogelijke computertijdschriften uit de jaren '80.
(Zzap, Crash, Sinclair User, Your Sinclair, Amtix, The Games Machine zijn al gedaan, Commodore User & C+VG zijn binnenkort verkrijgbaar!)

Groet!

ReageerCitaat
Geplaatst : 19/10/2004 9:41 am
Albert
(@albert)
Trusted Member

Ik las vroeger geen enkel Commodore blad. Ik was altijd lekker bezig met games spelen op mijn C128D en heel af en toe ging ik eens naar een club. Ik heb ze nu inmiddels allemaal verzameld en ook gelezen! Ik vind de Commodore Info beter dan de Commodore Dossier.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29/10/2004 3:40 pm
MadMets
(@madmets)
Eminent Member

Ik heb toen ook geen Commodore bladen gelezen. Nu ik er over nadenk... volgens mij las ik toen alleen maar de Bobo. 😆 Ben pas weer met Commodore 64 begonnen omdat ik zo'n plezier heb gehad met dat ding toen ik nog een klein snotjongetje was. 😉 En nu begrijp ik eindelijk hoe ie werkt. 💡

ReageerCitaat
Geplaatst : 29/10/2004 8:16 pm
C_Nerd
(@c_nerd)
Eminent Member

Ik heb veel verschillende bladen gelezen. Ik ben een tijdje abonnee geweest van Commodore Dossier en Commodore Info. Inhoudelijk vond ik Commodore Info iets beter, maar Commodore Dossier kwam wel met leuke programma's. Ik zal wat uurtjes besteed hebben aan het intypen van eindeloze "Dataspeeder"-listings.
Sommige van die programma's, zoals Fasttape 64 en Diskfile 3000 gebruik ik nog steeds.
Later (in de jaren '90) heb ik een tijdlang wat Duitse diskmagazines tot ze uiteindelijk niet meer verkrijgbaar waren.
Het laatste blad wat ik ooit las was Commodore Format, een gamesblad uit de UK.

Ik bezit alle bladen die ik gekocht heb nog steeds en af en toe is het wel weer eens leuk om ze te bekijken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/11/2004 11:15 pm
Henk
 Henk
(@henk)
Eminent Member

Eigenlijk alleen Commodore Format. Die Tapes die erbij zaten waren en zijn nog steeds erug cool!

ReageerCitaat
Geplaatst : 16/11/2004 11:35 am
Anonymous
(@anonymous)
Estimable Member

Ik las ze allemaal. Ik ben een echte bladengek. De meeste bladen heb ik ook nog in mijn bezit dus als iemand ze wil inscannen voor algemeen nut mag die contact met mij opnemen. Het is mij te veel werk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18/12/2004 1:18 pm
LJ
 LJ
(@lj)
Honorable Member

Commodore Info, 64'er
CU Amiga, Amiga Action en Amiga Format

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/05/2009 8:22 pm
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Het aanbod van bijna 5 jaar geleden staat nog steeds.
Ik heb de kast vol staan met Commodore (en andere) bladen.

Ik ben toevallig nu (letterlijk) een boek (Commodore 64 - Het eerste boek - Data Becker) aan het scannen om eens te proberen hoeveel tijd en werk het kost. Gebruik hiervoor een HP scanjet N6010 welke dubbelzijdig kan scannen en die ik even kon lenen.
Kan wel vertellen dat ik dat niet ga doen met alle computerbladen 😕

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/05/2009 5:24 pm
LJ
 LJ
(@lj)
Honorable Member

Als je het makkelijk zou willen scannen zou je de bladen uit elkaar moeten halen zodat je losse bladzijden hebt, en dan een scanner met een feed bak waar je ze in hangt dan kan ie zo vol automatische een heel blad scannen. Maar da's wel weer zonde natuurlijk van al de mooie bladen 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/05/2009 5:58 pm
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Dat zeg ik... een HP Scanjet N6010.... met sheetfeeder en dubbelzijdig.

Ging beter dan verwacht. De tekst was zwart/wit en is gescand in 8 bits grijswaarden (snel). De voor- en achterzijde van het boek is toegevoegd met 24 bits kleur (traag). De bladzijdenummering (en dus inhoudsopgave) heb ik gelijk gehouden met het aantal bladzijden in de PDF. Wel met een klein trucje om lege bladzijden en/of verkeerde nummering te voorkomen.
Meeste werk zat in het netjes lossnijden van alle pagina's.

Nu ga ik een tijdschrift proberen. Nadeel: moet eigenlijk in kleur (traag).
Mag je gescande tijdschriften wel on-line zetten als het blad al lang niet meer bestaat, of zit er nog steeds copyright op?

Aanvulling: Ik heb ondertussen al diverse bladen/titels compleet van het internet gehaald. Nu zoek ik nog de duitse en nederlandstalige Commodore/Amiga bladen in goede kwaliteit.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/05/2009 10:17 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub