Forum

Wat vind je de beste 8-bit computer?  

RSS
Atari-NL
(@atari-nl)
Estimable Member

Ja, ik heb weer eens een interessante poll uit mijn duim gezogen. Ik heb als keuzes maar even wat bekende, uitgebreide 8-bit computers er tussen gezet. Waarom geen C64? Heel simpel, de C128D was uitgebreider en zo goed als 100% C64 compatible.

Citaat
Geplaatst : 13/12/2005 5:28 pm
scout
(@scout)
Reputable Member

@Atari-NL wrote:

de C128D was uitgebreider en zo goed als 100% C64 compatible.

En daar ben ik het dus niet met je eens.
Een hoop C64 software en hardware is niet compatible met de 128(D..whatever).

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/12/2005 3:55 pm
Atari-NL
(@atari-nl)
Estimable Member

Ik schrijf ook: ZO GOED ALS 100% COMPATIBLE ❗ Ik weet dat er inderdaad software en zelfs hardware bestaat dat niet (goed) werkt op de c128 in c64 modus, maar ik heb zelf ook een c128d, en tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met software en hardware die incompatible bleek te zijn. En ja, ik heb honderden diskettes om mijn stelling aan te tonen! Ik zou het heel graag willen laten zien, maar helaas kan dat niet via internet 😉

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/12/2005 5:03 pm
sven
 sven
(@sven)
Trusted Member

Tja ik vind gewoon dat commodore goede computers maakt. 😆

Groeten, Sven Zijlemaker. 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/12/2005 6:48 pm
Atari-NL
(@atari-nl)
Estimable Member

Commodore heeft zeker goede computers gemaakt, daar ben ik helemaal mee eens, alleen ze hem hebben gewoon te lang voortgeborduurd met de Amiga, en dat heeft ze duur komen te staan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/12/2005 7:35 pm
Retro-Arjan
(@baco1978)
Reputable Member

zoals ik al in 1 van de andere forums al zei

De PC kant van commodore heeft ze de kop gekost
de Amiga waren het probleem niet.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/12/2005 12:52 am
Atari-NL
(@atari-nl)
Estimable Member

@Baco1978 wrote:

Dus je denkt dat als ze alleen maar Amiga's hadden gemaakt, dat ze dan nog steeds zouden bestaan? Daar geloof ik niets van, want men had al voor Windows gekozen, er was geen behoefte aan nog een besturingssysteem.
Apple daarentegen heeft ook nooit Windows computers gehad, maar is gewoon blijven bestaan vanwege de financiele steun die men van ome Gates kreeg. Maar ja, je kunt er de donder op zeggen dat Apple binnen 10 jaar ook niet meer bestaat, want het loont zich niet, zelfs niet met investeringen van ome Gates. Ik hoorde van de week toevallig nog op TV op RTL5 dat het weer niet zo goed gaat met Apple. Het zou wel jammer zijn als ook Apple verdwijnd, maar ja, de wereld heeft gekozen voor Windows, en niet voor Mac. De tijd staat niet stil.... je moet meegaan met je tijd 🙁

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/12/2005 4:12 pm
Tch
 Tch
(@tch)
Trusted Member

🙄 Inderdaad en daarom zit Windows in de problemen..
Er wordt nog genoeg winst gemaakt maar investeerders kijken momenteel meer naar Google.
Daar zit de toekomst. 😉

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/12/2005 5:21 pm
LJ
 LJ
(@lj)
Honorable Member

@Atari-NL wrote:

maar ik heb zelf ook een c128d, en tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met software en hardware die incompatible bleek te zijn. En ja, ik heb honderden diskettes om mijn stelling aan te tonen! Ik zou het heel graag willen laten zien, maar helaas kan dat niet via internet 😉

Klopt helemaal, ik heb ook nog nooit problemen gehad.

Ik had standaard de Powercartridge in de 128D zitten zodat ie automatisch altijd als C64 opstartte.

De 128D blijft de meest ideale Commodore!

dus niet de gewone 128 of de 128DCR 8)

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/05/2009 8:04 pm
gamemaster-maarten
(@gamemaster-maarten)
Eminent Member

MSX
Famicom. Engels Nes
Commodore 64.

Alhoewel ik nu de MSX de beste van de 8 bit generatie vindt. 😉

ReageerCitaat
Geplaatst : 03/09/2014 6:48 pm
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

@Atari-NL wrote:

@Baco1978 wrote:

Dus je denkt dat als ze alleen maar Amiga's hadden gemaakt, dat ze dan nog steeds zouden bestaan? Daar geloof ik niets van, want men had al voor Windows gekozen, er was geen behoefte aan nog een besturingssysteem.
Apple daarentegen heeft ook nooit Windows computers gehad, maar is gewoon blijven bestaan vanwege de financiele steun die men van ome Gates kreeg. Maar ja, je kunt er de donder op zeggen dat Apple binnen 10 jaar ook niet meer bestaat, want het loont zich niet, zelfs niet met investeringen van ome Gates. Ik hoorde van de week toevallig nog op TV op RTL5 dat het weer niet zo goed gaat met Apple. Het zou wel jammer zijn als ook Apple verdwijnd, maar ja, de wereld heeft gekozen voor Windows, en niet voor Mac. De tijd staat niet stil.... je moet meegaan met je tijd 🙁

Een reactie op een heel oud bericht, maar daarom wel leuk:

Baco1978 had gelijk, vooral de PC divisie leed gigantische verliezen, niet de Amiga divisie welke een bescheiden winst maakte. Of Commodore daarmee nu nog zou hebben bestaan laat ik in het midden, dat zullen we nooit weten.
En toekomst voorspellen in deze wereld is heel moeilijk, kijk maar naar je voorspelling over Apple, nu groter dan Microsoft.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04/09/2014 5:44 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

@Atari-NL wrote:

@Baco1978 wrote:

Apple daarentegen heeft ook nooit Windows computers gehad, maar is gewoon blijven bestaan vanwege de financiele steun die men van ome Gates kreeg. Maar ja, je kunt er de donder op zeggen dat Apple binnen 10 jaar ook niet meer bestaat, want het loont zich niet, zelfs niet met investeringen van ome Gates. Ik hoorde van de week toevallig nog op TV op RTL5 dat het weer niet zo goed gaat met Apple. Het zou wel jammer zijn als ook Apple verdwijnt, maar ja, de wereld heeft gekozen voor Windows, en niet voor Mac. De tijd staat niet stil.... je moet meegaan met je tijd 🙁

Het is altijd het spelletje van eten en gegeten worden....
Elke grote speler in de markt kan zomaar kopje onder gaan. Dat zie je telkens weer opnieuw gebeuren.
Wie twijfelde een aantal jaren geleden nog aan NOKIA als marktlijder voor mobiele telefonie.... Neem nu Blackberry...
Te traag reageren op wat andere fabrikanten op de markt brachten... Steve Balmer van Microsoft maakte Steve Jobs belachelijk in een presentatie over de smartphone... "ER ZITTEN NIET EENS KNOPPEN OP" Nu hebben ze de handen ineen geslagen met NOKIA om zelf met een Winphone te komen.... Wel veel te laat natuurlijk.... En zo kan je de boot missen. Van marktleider degraderen tot een speler aan de onderkant van de markt.
Marketing is heel belangrijk, en als het daar mis gaat dan kan het gewoon desastreuze gevolgen hebben.

Eens was Commodore een van de grootste spelers in markt. Maar van marketing hadden ze bij Commodore geen kaas gegeten. De C16, plus4, C128, C64GS waren allen machines die geflopt waren. Daarnaast bleef men veel te lang teren op oude roem. De c64 had men al in 1986 een nekschot moeten geven, en vol moeten inzetten op de Amiga Lijn.
De kans zou groot geweest zijn dat we nu computers zouden hebben gehad met een op Motorola CPU gebaseerde PC, en Amiga OS als besturingssysteem.

Natuurlijk is het achteraf altijd makkelijk oordelen, maar het had heel anders kunnen lopen.
Door verkeerde beslissingen, of inschattingsfouten, kan de grootste onderneming kopje onder gaan.
De geschiedenis herhaalt zich keer op keer.

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 05/09/2014 9:07 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub