Forum

Waarom heb jij nog (of weer) een Commodore 64?  

Pagina 2 / 2
  RSS
Amiga-user
(@amiga-user)
Active Member

De c64?
Eigenlijk gebruik ik hem voor alles wat jij zo even noemt.
Programmeren is leuk, alleen vind ik het soms een beetje veel tijd kosten als het om een beetje een goed spel/programma gaat.
Spellen kan ik niet mee ophouden, er zijn er zat en ik zal ze nooit allemaal kunnen spelen...
Modificeren? tja, als iemand er nog eentje kan noemen... (die ik nog niet heb verwerkt)
Mijn zogenaamde "broodtrommel" staat wel mooi te pronken bij de t.v.
De meeste mensen die hem zien kunnen het niet laten er een flauwe opmerking over te maken...
Leuk toch?

ReageerCitaat
Geplaatst : 14/03/2005 9:45 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Waarom gebruik ik weer een C64 ???

Weer ?

Mijn eerste kennismaking met de C64 was in 1983.
Ik kocht hem toen voor veel geld, inclusief een Datasette recorder, want de diskdrive's waren toen nog niet betaalbaar.
Die kocht ik pas 2 jaar later. Een 1541 wel te verstaan.
Ik gebruikte de C64 in eerste instantie om spelletjes op te spelen.
Later ben ik zelf programma's gaan schrijven in basic, en heb daar heel veel plezier aan beleefd. Het was ook heel leerzaam. Ik heb later ook nog in asembler geprogrameerd, maar dat was meer om inzicht te krijgen in de werking van computers. Ik volgde in die dagen ook nog een opleiding in PLC programmeren, en kon dat prima combineren.
Ik denk dat ik mijn basis kennis in digitale technieken, en inzicht in computers voor een belangrijk deel aan de C64 te danken heb. En daar pluk ik nog steeds de vruchten van.
In 1993 stopte ik met mijn C64 hobby en mijn spullen gingen in eerste instantie de kast in, waarna ik het in 1995 definitief weg gaf aan mijn broer Pokus. 11 jaren lang heb ik niets meer gedaan wat de C64 betreft, en het is pas in 2006 weer gaan leven. Ik kocht op een gegeven moment een C64DTV voor mijn zoontje, en toen begon het bloed toch weer te kriebelen. Ik wist waar mijn voormalige spullen gebleven waren. Helaas had Pokus die spullen al weer van de hand gedaan, en slechts een klein deel was te achterhalen. Best waardevol, maar te weinig om deze hobbie opnieuw op te starten. Ik ben toen maar op Marktplaats wezen shoppen, en heb wel heel erg veel geluk gehad met mijn aankopen.
Ik heb dan inmiddels weer een hele leuke verzameling.
Programmeren op de C64 doe ik niet meer, maar ben er wel achter gekomen hoeveel kennis ik nog altijd heb van de C64. Je verleert het kennelijk niet. Ik speel voornamelijk oude games van vroeger, en vind het gewoon ontzettend leuk om met dit soort apparatuur te werken.
Gelukkig is het heden heel goed te verenigen met het verleden, en dan doel ik met name op het internet. Vrijwel alles wat er voor deze maschine is uitgebracht dat is te downloaden en om te zetten naar floppy disk. Ook daar beleef ik veel plezier aan.

De C64 is anno 2007 nog steeds een actueel platform, waar heel veel mensen nog altijd veel plezier aan beleven.

Groeten,

Hokus.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27/03/2007 9:50 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Ik heb gekozen voor spelen 🙂
Maar ik wil ook graphics maken en ben al bezig met muziek.
Heb een jaar geleden zelfs een .sid gemaakt.
Ben ook druk bezig met een nieuwe boulderdash 😉
12 levels al

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/03/2007 2:27 pm
AxiMaxi
(@aximaxi)
Reputable Member

...all of the above 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 30/03/2007 12:20 pm
McVenco
(@mcvenco)
Honorable Member

Ik heb een paar maanden terug een C64 gekocht, maa rik heb er nog steeds niets mee gedaan (voornamelijk door ruimtegebrek). Mijn bedoeling is om er muziek mee te gaan maken met de Prophet64 en om af en toe eens een spelletje te spelen.

Voorlopig heb ik alleen de computer zelf, plus een datasette en wat joysticks. Op termijn moeten er dus nog een diskdrive en de Prophet64 voor komen, maar voorlopig zit ie nog lekker warmpjes in een doos 😀

ReageerCitaat
Geplaatst : 31/03/2007 6:55 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Ik was ook aan het denken om prophet64 te kopen Er staat op de site 30 euro maar wat komt er alemaal bij ?
Zelf vind ik het heerlijk om een tracker te gebuiken.Odin is goed en Cyber tracker ook 😉

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/04/2007 5:01 pm
samuel
(@samuel)
New Member

Ik heb de c64 al heel lang maar ik had alleen cassettes maar nu heb ik op martkplaats een complete set met alles erop en eraan en veeeeel spellen en diskdrive erbij...dat miste ik alleen nog.
de spellen vervelen nooit vergeleken met die nieuwe spelcomputers met super graphics.
daarom heerst de C64!!

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/06/2007 8:41 pm
vincent
(@vincent)
Trusted Member

all of above.. 🙂

heb er 2 voor muziek, 1 compleet gemod met din sync, 2x sid en 4 potmeters zodat ie lekker aan de 808/606 kan voor live gebruik 🙂 en 1 die een dezer dagen bezorgd wordt, die blijft lekker origineel 🙂

en nog een paar stuks om wat oude games te spelen die ik vroeger wel s deed en af en toe wat programmeerwerk

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/07/2007 8:40 am
McVenco
(@mcvenco)
Honorable Member

@odo wrote:

Ik was ook aan het denken om prophet64 te kopen Er staat op de site 30 euro maar wat komt er alemaal bij ?

Je krijgt voor 32 een hele mooie zwarte cartridge met een printplaatje erin. Meer niet. 😀

Maar wat er in zit, man! Ik heb hem nu een tijdje binnen en al een paar keer wat gespeeld met de diverse onderdelen maar wat een briljant stukje software is dit zeg, heerlijk! Ik heb er ook nog een SID2SID bordje bij besteld, maar die moet ik nog in elkaar knutselen (heb nog geen onderdelen gekocht, en ook geen 2e SID).

Voor mensen die ervan houden om muziek te maken met de C64 kun je niet om de P64 heen. Ik kan maar 1 tip geven:
KOPEN!

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/07/2007 9:43 am
LJ
 LJ
(@lj)
Honorable Member

@McVenco wrote:

Voor mensen die ervan houden om muziek te maken met de C64 kun je niet om de P64 heen. Ik kan maar 1 tip geven:
KOPEN!

Wat is daar nu zo echt wezenlijk anders aan dan gewoon een muziekprogramma vanaf disk?

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/07/2007 12:52 pm
McVenco
(@mcvenco)
Honorable Member

De combinatie van programma's, de snelheid (cartridge is sneller dan disk) en verder gewoon de veelzijdigheid en kwaliteit van de programma's.

Toegegeven, ik ken niet veel C64 muziekprogramma's, maar de P64 vind ik gewoon een erg cool pakket. Plus het feit dat het redelijk nieuw is, en nog ontwikkeld wordt...

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/07/2007 7:16 pm
LJ
 LJ
(@lj)
Honorable Member

@McVenco wrote:

De combinatie van programma's, de snelheid (cartridge is sneller dan disk) en verder gewoon de veelzijdigheid en kwaliteit van de programma's.

Ja ok het is instant ingeladen en het is niet makkelijk te copieeren natuurlijk (voordeel voor de fabrikant), voor de rest zie ik weinig voordelen.
P64 had nooit bestaansrecht gehad als de tunes van vroeger niet zo'n succes waren geweest en die hadden ook geen cartridge nodig natuurlijk.

@McVenco wrote:

Toegegeven, ik ken niet veel C64 muziekprogramma's

Valt over het algemeen reuze mee die laadtijden, en ach dat hoort ergens toch gewoon een beetje bij de c64 of niet? 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/07/2007 8:31 pm
Pagina 2 / 2
Share:

Inloggen van Registreer aub