Forum

Tandy  

RSS
whizzi
(@whizzi)
Active Member

Hoi,

Ik dacht, ik maak ook eens een interessant topic hier. Eigenlijk met iets waar ik mij het grootste deel van mijn leven van af vraag hoe het zo gekomen is.

Kijk, ik snap dat ik hier op de Commodore gebruikersgroep zit dus dat de meeste hier waarschijnlijk wel een Commodore hebben. Ikzelf (geboren in 1982) verzamel op en af homecomputers sinds mijn 13e en heb van alles wel wat gehad. Momenteel is mijn verzameling relatief klein waarbij de Amiga's de overhand hebben. Direct daaronder staan de Tandy's waar ik het op het moment 3 van heb.

Tandy was mijn 1e computer, ook de eerste computer die mijn ouders in huis hadden. Dit vooral omdat er 3 broers van mijn moeder allemaal een Tandy hadden en wij uiteindelijk de Tandy TRS-80 Colour Computer II 'White Model', inclusief DMP-105 printer gekregen hebben van één van hun. Sterker nog, mijn eerste Commodore 64 heb ik pas rond 2010 gehad.

Nu, bijna 30 jaar later na mijn eerste computer heb ik recentelijk weer een mooie CoCo2, inclusief DMP-105 printer en alle boeken weten te bemachtigen en waar ik nu helemaal blij mee ben. Dankzij moderne USB->RS-232 en RS-232->Tandy Serieel, gecombineerd met geluidskaarten met mini-jack output hoef ik niet meer met bandjes te laden en kan ik zelfs mijn laptop als diskdrive gebruiken op de Tandy!

Naast een CoCo2 heb ik ook een Tandy 200 laptop en, de kers op de taart, een Tandy Model I (laag serienummer) met RS-232 uitbreiding en monitor/diskdrive.

Mijn punt van discussie is, waarom is in Nederland de Tandy een bijna vergeten computer? Tandy heeft kantoren gehad in Nederland en is by far de bestverkochte computer in de begintijd geweest (er is veel meer Tandy Model 1 verkocht dan bijvoorbeeld de Commodore PET en Apple I). De Colour Computer series is tot 1991 geproduceerd bijvoorbeeld. Ik was nog niet heel bewust van retro computers in die tijd, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die deze periode wel bewuster hebben meegemaakt.

Daarnaast kom ik regelmatig in Maarssen en heb meestal een Amiga bij. Zal ik volgende week de 2 machines meenemen? (CoCo2 en Model 1) ? Ik heb nog geen 1x een Tandy gezien in Maarssen, dus lijkt mij het wel een keer leuk om deze computers ook in de spotlight te zetten.

(PS: Heeft iemand joysticks voor een CoCo?)

Citaat
Geplaatst : 04/02/2016 10:04 am
whizzi
(@whizzi)
Active Member

Vandaag weer een wat zitten te spelen en de volgende video gemaakt.

Ik vermoed dat de C64 gewoon makkelijker te programmeren is dan een CoCo2, alhoewel dit natuurlijk wel best gaaf is voor zo'n oude machine met beperktere middelen dan een C64:
Video

ReageerCitaat
Geplaatst : 05/02/2016 5:16 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub