Forum

RetroBright  

Pagina 1 / 3
  RSS
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Op de hoofdpagina staat een artikel hoe Retrobright te maken. Helaas zonder adressen waar e.e.a. te koop is. En omdat ik toch bezig was met zoeken naar de benodigdheden dacht is daar maar even een topic van te maken.
Omdat RetroBright (of Retr0bright met een 'nul') voor alle retro-computers geschikt is heb ik dit topic maar hier geplaatst.

Xanthaangom, 250 gram besteld bij Glutenvrijewebshop.nl voor € 6,99 + € 5 porto
link: http://www.glutenvrijewebshop.nl/overige-producten/xanthaangom.htm l"> http://www.glutenvrijewebshop.nl/overige-producten/xanthaangom.html

WaterstofPeroxide 35% bij Werkenmetmerken.nl. Ik kocht 5 liter voor € 39,50
Ze hebben overigens ook andere percentages en hoeveelheden.
link: http://www.werkenmetmerken.nl/nl/waterstofperoxide_35_/p/38 3"> http://www.werkenmetmerken.nl/nl/waterstofperoxide_35_/p/383

Glycerine ook bij Werkenmetmerken.nl, 1 liter voor € 9,95
link: http://www.werkenmetmerken.nl/nl/glycerine_1.23/p/37 1"> http://www.werkenmetmerken.nl/nl/glycerine_1.23/p/371

En om de 50 euro vol te maken (= gratis verzending) kan je bij Werkenmetmerken.nl ook kwasten, handschoenen, soldeertin en andere nuttige zaken bestellen.

Vanisch Oxi action is het makkelijkste te vinden. O.a. bij Kruidvat, Trekpleister en Action winkels. € 5,99

Als ik nu de waterstofperoxide met de helft verdun heb ik 10 liter Retrobright (17,5%) voor ongeveer 70 euro.

Citaat
Geplaatst : 27/08/2012 4:56 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Bedankt voor de informatie Fred !

Maar voor een ieder die met deze stoffen wil werken, kan het niet vaak genoeg gezegd worden dat het om zeer agressieve stoffen gaat.
Kijk goed uit met wat je doet............

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 27/08/2012 5:44 pm
m.dopheide
(@m-dopheide)
Active Member

Alleen de waterstofperoxide is gevaarlijk als je het in je ogen krijgt, de rest niet hoor 😀
Gewoon een bril opzetten tijdens het mixen. Na het mixen is het een dikke drab, knappe jongen als je dat in je ogen smeert!

ReageerCitaat
Geplaatst : 27/08/2012 9:42 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Alleen de waterstofperoxide is gevaarlijk als je het in je ogen krijgt, de rest niet hoor 😀
Gewoon een bril opzetten tijdens het mixen. Na het mixen is het een dikke drab, knappe jongen als je dat in je ogen smeert!

Zwak het vooral af........
Maar goed, en ieder moet het voor zichzelf weten.

Voor weinig koop je mooie spullen op E-bay of marktplaats, dus geef mij 1 reden om met retrobright te kliederen.
Of het moet gaan om collectors items.

Of topic, dus wat mij betreft einde discussie.

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/08/2012 7:00 am
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Voor weinig koop je mooie spullen op E-bay of marktplaats, dus geef mij 1 reden om met retrobright te kliederen.

Ik heb veel hardware welke nogal geel is en graag wil verkopen op eBay. Als het dankzij RetroBright weer maagdelijk wit is en er als nieuw uit ziet dan verkoopt het veel beter en brengt meer op. Er zijn kopers die daar speciaal op letten. 😉

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/08/2012 9:32 am
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Ik heb veel hardware welke nogal geel is en graag wil verkopen op eBay. Als het dankzij RetroBright weer maagdelijk wit is en er als nieuw uit ziet dan verkoopt het veel beter en brengt meer op. Er zijn kopers die daar speciaal op letten. 😉

Je heb volkomen gelijk, en van die kant had ik het niet bekeken ! 😀

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/08/2012 5:20 pm
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Bedankt voor de info, ga ik eens proberen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/08/2012 8:54 pm
Buzzfuzz
(@buzzfuzz)
New Member

RetrObright is leuk om te proberen op dingen die niks of weinig waard is, maar ik heb genoeg topics gezien waar het fout ging, soms zelfs dure fronts als een 3000T.
Vervorming is een grote mogelijkheid en sowieso alle stickers gaan er aan!
Tevens is het geen garantie, sommige dingen worden weer geel/bruin.

Ik ben meer voor het overspuiten met een mooie kleur, dan Retr0bright.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02/09/2012 6:39 pm
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Ik ben meer voor het overspuiten met een mooie kleur, dan Retr0bright.

Ik ben voor de originele kleur. Mocht het niet lukken dan kan ik het altijd nog overspuiten.
Als mensen zo dom zijn om de stickers te laten zitten dan heeft dat niets met Retrobright te maken. Ook bij overspuiten zal je hier op moeten letten anders verf je ze mee. Afplakken of (beter) tijdelijk verwijderen is dus in beide gevallen noodzakelijk.

De vervorming komt van een te heftige chemische reactie. Mensen willen vaak te snel resultaat en gebruiken verkeerde (hoge) concentraties waterstofperoxide of te sterke UV-lampen (of te dichtbij). Als je die stukjes op blogs en forums leest geven ze dit zelf ook wel toe. Als je met chemicaliën werkt moet dat altijd zorgvuldig gebeuren.
Ook bij verf moet je overigens opletten welk soort je neemt en met welk oplosmiddel. Ook dit is dus niet altijd veiliger.

Natuurlijk moet je ook bij het spuiten/verven letten op een aantal zaken. Goed schoonmaken (ontvetten) en een primer zijn noodzakelijk. Als je dat niet doet zal de verf uiteindelijk weer loslaten (bladeren). Ook "druipers" moeten voorkomen worden. Ook verven is dus niet altijd succesvol en ook verf kan weer beschadigen en verkleuren. En wat doe je met de toetsen? Toetsen zijn lastig om te verven door de opdruk dus daarvoor is Retrobright toch weer een oplossing.

Kortom, beide mogelijkheden zijn te overwegen maar moeten zorgvuldig uitgevoerd worden om succesvol te zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03/09/2012 12:08 am
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Een klein verslag van mijn ervaringen:
Afgelopen vrijdag wist ik een Philips gezichtsbruiner op de kop te tikken.

(plaatje gevonden op internet, identiek merk/type)

Prachtig UV-licht om onder gecontroleerde omstandigheden de onberekenbare zon te vervangen. RetroBright gemaakt (verdund tot 17,5%) en het werkt prima. De Atari 1010 cassetterecorder had 3 uur nodig om van donkergeel weer bijna de oorspronkelijke kleur te krijgen. Een A500 case was licht vergeeld en heb ik gewoon buiten in de zon gezet. De zon was niet fel maar brak zo nu en dan wel door. Ook de A500 case is zichtbaar mooier geworden. Een donkergele 1351 muis had duidelijk meer tijd nodig. Na 6 uur UV-lamp was ook deze flink opgeknapt maar het kan nog beter volgens mij. Mogelijk dat hier een sterker mengsel (35%) beter was geweest.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16/09/2012 10:05 pm
m.dopheide
(@m-dopheide)
Active Member

Leuk! Ik heb ook goede ervaringen gehad met de gezichtsbruiner(s). Het lijkt wat gelijkmatiger en sneller te gaan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17/09/2012 2:15 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Toch had ik nog een vraagje.
Zoals bekend verkleurt de ene machine meer dan de andere.
Hangt af van de hoeveelheid broom wat in het plastic verwerkt is.
Als dit plastic met retrobright behandeld is, blijft het dan ook wit ?
Of kleurt het weer net zo snel geel, als het weer aan UV licht blootgesteld wordt ?

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 17/09/2012 8:24 pm
m.dopheide
(@m-dopheide)
Active Member

Helaas zal het weer vergelen in de loop van de jaren. Donker bewaren, geen direct zonlicht. Dat helpt zeker. 😀

ReageerCitaat
Geplaatst : 18/09/2012 6:48 am
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

@m.dopheide wrote:

Helaas zal het weer vergelen in de loop van de jaren. Donker bewaren, geen direct zonlicht. Dat helpt zeker. 😀

Het verhaal gaat dat ook het bewaren in een donkere doos de computer toch weer enigszins doet vergelen. De oorzaak zou liggen in het plastic zelf, waarbij de vergeling van binnenuit komt. Wie heeft hier ervaring mee?

ReageerCitaat
Geplaatst : 05/05/2016 1:11 pm
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Sinds kort mag WaterstofPeroxide niet meer in een grote verpakking en in een hoger percentage dan 12% aan particulieren worden verkocht. Het alternatief op internetfora is het kant-en-klare haarblekingsprodukt Bblonde.
Zie ook het nieuwsoverzicht van week 17: YouTube filmpje

Wie kan mij vertellen waar Bblonde (of soortgelijk produkt) in Nederland te koop is?

ReageerCitaat
Geplaatst : 05/05/2016 1:17 pm
Pagina 1 / 3
Share:

Inloggen van Registreer aub