Forum

Retro computers  

Pagina 1 / 2
  RSS
Fonz
 Fonz
(@fonz)
Estimable Member

Ik merk dat enkele, zoniet velen onder jullie niet alleen maar Commodore computers in huis heeft.
Zelf ben ik een echte fan van retro computers, dus eigenlijk vindt ik alle 8- en 16/32 bitters interessant. Ik heb in mijn tienerjaren in de jaren '80 dan ook kennis gemaakt met veel soorten waaronder Atari 600/800 XL, Atari ST, Sinclair ZX81 en Spectrum, Mattel Aquarius, Commodore Vic20, 16, 64, 128, Amiga, MSX, Phillips P2000, Acorn BBC, Sorcerer Exidy en IBM 8088.
In die tijd was BASIC hetgeen je moest kennen om met die apparaten te kunnen werken en met een beetje aanpassing kreeg je dan ook alles wel op alle machines aan de praat. Ik ben dan ook een echte BASIC fan.
Door de jaren heen ben ik wat gaan verzamelen, hier een lijstje.

Sinclair ZX81
Mattel Aquarius
Sharp PC1500A
Commodore 64
Amiga 2000
Apple Macintosh II

Colecovision
Vectrex
Playstation 1
Playstation 2

Enkele 386'ers
Enkele Pentium 1 modellen
Compaq Armada 1530D Laptop
Mijn huidige AMD XP3200+

Binnenkort een MacBook Pro.

Op mijn verlanglijstje staan nog een Apple II, een classieke Apple Macintosh en een Phillips P2000, Atari Portfolio maar ook een TRS 80 model III of model 100 zijn welkom.

Wie heeft er ook een leuke verzameling, en wil dit met de rest delen?
Wie heeft ook een voorliefde voor retro computers?
Wie is ook een BASIC fan?`

Een tijdje geleden heb ik geprobeerd een retro computer club te starten, maar kon geen gelijkgestemden vinden.

Citaat
Geplaatst : 21/07/2010 11:07 am
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Ook ik verzamel retro computers maar beperk het tot 8- en 16-bitters. Ik ben niet zo fanatiek dat ik van iedere serie een computer wil hebben maar als ik toevallig iets tegen kom dan zeg ik geen nee. Even een lijstje uit mijn hoofd, en ik bezit vaak meerdere exemplaren van genoemde model:

Commodore 16/64/128
Atari XL/XE/ST/Vcs
Sinclair ZX81/Spectrum/QL (nieuwe aanwinst)
Xbox 1 & 360
Nintendo E.S.
TRS 80 color
Acorn Electron
Casio pocket PC
Amiga 500/500+/600/1200/2000

Mijn moderne PC's horen niet bij de "verzameling".
Naar mijn mening, zoals al eerder in een ander topic besproken, heeft onze club alleen toekomst als ze ook andere retro-fans weten te trekken. In mijn omgeving hoor ik nog vaak mensen met liefde praten over hun eerste computertje. De Atari-hoek op de komende bijeenkomst kan een begin zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/07/2010 3:34 pm
E-man
(@e-man)
Reputable Member

Ik heb naast de Commodore 64 en A1200 een Atari 2600 met veel spellen, nog diverse pong-machines en een verzameling PDA's, waaronder wat Atari Portfolio's

De Philips 2000 heb ik zelf niet, wel goede herinneringen aan. In groep 8 hadden we twee van die machines in de klas staan. Leerlingen mochten ze mee naar huis meenemen in de vakanties (3 keer raden wie altijd zo'n machine thuis aangesloten had staan)

Verder heb ik zo veel verschillende machines gehad in de loop der jaren en het is allemaal leuk. Philips Videopac bijv.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/07/2010 4:03 pm
McVenco
(@mcvenco)
Honorable Member

Het enige wat ik nog wil is een Colecovision. En HEEL misschien ga ik zelf nog een MAME kast in elkaar timmeren, maar dat zie ik de eerste 3 jaar sowieso nog niet echt gebeuren πŸ™‚

Verder heb ik op dit moment alleen een Amiga 2500 en 4000 en dat is meer dan voldoende voor mij (en zelfs die gebruik ik al haast nooit).

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/07/2010 6:23 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Dag Fonz,

Ik houd mij uitsluitend bezig met commodore 64, en letterlijk alles wat er verder mee te maken heeft.

Andere retro computers boeien mij wel, maar door ruimte en tijdgebrek houd ik het maar bij 1 type computer, en daar heb ik dan ook alle tijd voor.

Ik denk dat in de naaste toekomst alleen 1 grote retrocomputerclub kans heeft om te overleven, of we nu willen of niet.

Gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/07/2010 9:24 pm
Fonz
 Fonz
(@fonz)
Estimable Member

Ik ben dan nog maar kort bij deze club, ik heb wel door dat dit de juiste club is. Natuurlijk ben ik lid geworden door mijn liefde voor de Commodore 64 en de Amiga. De andere retro machientjes staan gewoon op zolder maar de 64 en de A2000 staan netjes in de woonkamer naast mijn pc. Toch sluit ik af en toe een van de andere computertjes weer aan de stroom om te kijken of het nog werkt. Ik ben van mening dat het begin van het (voor de consument) computertijdperk niet verloren mag gaan. Gelukkig merk ik dat meer mensen er zo over denken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21/07/2010 10:20 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Ik ben het helemaal met jou eens Fonz.

het liefst zou ik zien dat alle (retro) afdelinkjes binnen de HCC zouden sanengaan tot 1 grote retro GG, waarbij elke GG zijn eigen indentiteit (smoel) kan behouden.

Bundeling van kennis en mogelijkheden is de sleutel voor de toekomst.
Samen sta je sterk...

Groeten,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 22/07/2010 7:49 am
CommanderF
(@commanderf)
Reputable Member

Komende clubdagen zijn ook Atari en MSX vertegenwoordigd. Ik hoop dat dit het begin is van een grote actieve RETRO club met alle merken waardoor de toekomst (ook financieel) weer wat rooskleuriger wordt.

Want laten we eerlijk zijn, de HCC heeft grote (ook financiΓ«le) problemen. De HCC leden vertrekken want ze zitten niet meer te wachten op bijeenkomsten. Internet heeft de informatie taak grotendeels overgenomen. Daarnaast vergrijst de HCC in hoog tempo. Jarenlang is ook de jeugd, die de toekomst heeft, genegeerd door HCC. Het idee dat de HCC een soort ANWB/Consumentenbond van de computergebruikers moest worden is totaal geflopt. Iets waarvoor ik meermalen, ook in de landelijke ledenraadsvergadering, voor heb gewaarschuwd. Het aantal leden daalt fors en de leegloop lijkt voorlopig niet gestopt te kunnen worden. De reden dat ik dit nu schrijf is simpelweg de mogelijkheid dat HCC over enige tijd niet meer bestaat. Hoe dan verder met onze club ?
Zelfstandig verder zou een optie zijn. Echter onderschat dat niet want je moet voldoen aan diverse regels. Ik hoop dat er nog meer interessegroepen zicht aansluiten bij onze club(dagen) zodat we "krachtiger" worden.

Ik heb dit verhaal al eens in een eerdere in posting verteld. De reden dat ik hier weer op terugkom is heel simpel. Als we er pas over na gaan denken als er met slecht nieuws op onze voordeur geklopt wordt ...zijn we te laat !!

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2010 6:57 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Dag fred,

Dit nieuws verbaast mij niets.
Hoewel ik het jammer vind.

Ik ben zelf ooit eens betrokken geweest bij de oprichting van een vereniging, en daar komt inderdaad het nodige bij kijken.
Naast de nodige inspanningen, is een Notaris niet bepaald goedkoop.
Het is ook maar net in welke juridische vorm je een vereniging wil oprichten.

Het opmaken van statuten, en een huishoudelijk regelement, is het probleem niet.

Bepaal eerst je doelstellingen als vereniging, en onderzoek de haalbaarheid hiervan.

Niet altijd even makkelijk in te schatten, en het blijft vaak een gok.
Niets is zo onzeker als de toekomst.

En dan wordt het lastig om mensen te vinden die zich echt willen inzetten voor deze zaak.
Ik zou het wel willen, maar door gebrek aan tijd e.d. ben ik niet de juiste man. Dat gaat niet goedkomen en dat weet ik dan ook op voorhand.

Maar ik wens de gene die zich hier mee gaan bezighouden, veel succes.

Gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2010 8:24 pm
gamemaster-maarten
(@gamemaster-maarten)
Eminent Member

ik verzamel maar heel kort computers het meest verzamel ik consoles en handhelds dit zijn mijn computers

atari 800xl
amiga 500

ReageerCitaat
Geplaatst : 19/01/2013 9:04 pm
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Ik ben niet echt een verzamelaar, maar ik heb wel wat in huis staan:
Commodore 64 met 3 kernels en SD2IEC.
C64 in een PC behuizing (nog in aanbouw)
Amiga 500 1 mb + SD floppy emulator.
Philips MSX2 8035 (defect)
Philips MSX2 8055 256kb
Sinclair Spectrum+ + DivIde
PS2 + lot of mods πŸ˜‰
Dreamcast
Xbox

Ik heb nog wat nieuwere consoles staan, maar die tel ik niet mee.
Mijn vrouw wordt er wel eens gek van, maar even speelt zij er ook op πŸ˜‰

ReageerCitaat
Geplaatst : 20/01/2013 12:09 am
gamemaster-maarten
(@gamemaster-maarten)
Eminent Member

@Reinier wrote:

Ik ben niet echt een verzamelaar, maar ik heb wel wat in huis staan:
Commodore 64 met 3 kernels en SD2IEC.
C64 in een PC behuizing (nog in aanbouw)
Amiga 500 1 mb + SD floppy emulator.
Philips MSX2 8035 (defect)
Philips MSX2 8055 256kb
Sinclair Spectrum+ + DivIde
PS2 + lot of mods πŸ˜‰
Dreamcast
Xbox

gaaf ik hou er ook van ben wel een verzamelaar heelaas πŸ™ ikzelf houd er heel erg van om te spelen met mijn famicom en nu is mn vader bezig met mijn super famicom πŸ˜€

ReageerCitaat
Geplaatst : 23/01/2013 5:47 pm
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Nice πŸ˜€
Nes/Snes/MegaDrive/PC engine/GB(C)(A) muk speel ik op mijn omgebouwde Wii.
Dat ziet er beter uit dan originele hardware op mijn lcd tv πŸ˜‰
Nu moet ik nog kijken voor een Scanline amker voor het (bijnna) echte CRT gevoel πŸ˜›

ReageerCitaat
Geplaatst : 23/01/2013 7:39 pm
eric
 eric
(@eric)
Estimable Member

Ikzelf heb in de loop der jaren oa veel game and watch (Nintendo) verzameld die ik ook vaker speelde. Vooral de kleine arcadekasten met Donkey kong en Mario stonden op mijn nachtkastje als wekker (dit vaak tot ergernis van mijn vrouw πŸ™‚ ).
Maar ik heb alles hiervan vorig jaar verkocht. Het was meer uit sentimentele waarde dat ik dit verzamelde.

Nu heb ik nog alleen maar 2 c64 compleet en 1 c128 met externe drive, nintendo 16 bit, ps1 en ps2, xbox 360, wii en de psp en psp vita. De laatste spelen voornamelijk de kinderen op.

Wel wil ik me ook ooit een arcadegamekast maken en een leuke flipperkast is trouwens ook een must!

ReageerCitaat
Geplaatst : 16/02/2013 11:47 pm
Omnidextrous
(@omnidextrous)
Eminent Member

Een computer die ik eigenlijk iedere keer weer mis in alle opsommingen van "ouwe meuk" is de ondergewaardeerde Texas Instruments TI-99/4A ( http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_TI-99/4A)

Veel plezier aan beleefd in mijn jeugd. Niemand anders bekend met deze computer?

ReageerCitaat
Geplaatst : 22/10/2013 8:04 pm
Pagina 1 / 2
Share:

Inloggen van Registreer aub