Forum

Nieuw restauratie project.....intellivision  

RSS
19rsn007
(@19rsn007)
Eminent Member

Hey mede forumleden !

Via marktplaats heb ik een defecte intellivision bemachtigd.
Bij aankomt het ding maar eens aan gezet om te kijken wat er nou eigenlijk mee aan de hand was...
Bij inschakelen gebeurde er HELEMAAL NIKS op het scherm.....hmm openmaken dus 😀

Bij het openen van de intellivision was al vrij snel duidelijk wat het probleem was.
De ribbon tussen de main pcb en de voeding was niet veel van over:

Hoe het gebeurd is...geen idee, maar de soldeerbout die er hiervoor ingezeten heeft, had duidelijk zijn sporen nagelaten (je kon letterlijk zien waar de soldeerbout geweest was)

Nu kon ik op zoek gaan naar een vervangende ribbon, maar ik had al vrij snel besloten de hele constructie van de ribbon te vervangen met iets anders....
Van een oud defect PC moederbord heb ik wat pinheaders verwijderd en een oude pc behuizing heb ik ontdaan van wat stekkers waar voorheen powerled, hddled en reset switch aan vast zaten.

Het eindresultaat na wat knutselwerk zat behoorlijk goed

De intellivision zit inmiddels weer in elkaar, en morgen of overmorgen krijg ik via de post een game opgestuurd, zodat ik het ding kan testen.

Voor het gemak heb ik maar even het service manual van de intellivision gedownload en de voedingsprint volledig "getest", die is in ieder geval goed.

Ik hou jullie op de hoogte

Citaat
Geplaatst : 14/04/2014 6:22 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Leuk, die heb ik vroeger ook gehad.
Heel wat uurtjes plezier aan beleefd.
Wat altijd een zwak punt is geweest, waren de controllers.
Dat waren membraam toetsjes. Die controllers hadden een aantal lagen folie over elkaar, en die gaven nogal eens de geest. Je kon toen in de winkel nieuwe foliesetjes kopen voor die controllers.
Die folie bevatte printsporen en contacten van op gedampt metaal. dat was vrij kwetsbaar.
Daar moet je nu niets aan krijgen want dan ben je echt de klos. Dat spul is al heel lang niet meer te krijgen.
Maar als je een goed werkende set heb moet je daar vooral zuinig op zijn.

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/04/2014 7:02 am
19rsn007
(@19rsn007)
Eminent Member

hey Hokus,

Tja de membraam folie's....altijd lastig.
De ZX81 is er ook beroemd/berucht om...al doet die van mij na het inkorten van het membraam het prima (zat een scheurtje in, dus net boven de scheur ingeknipt)

Ik heb geen idee hoe de controllers eraan toe zijn, maar dat ga ik nog uitvinden.
Eerst maar eens zorgen dat ik er leven in krijg in de vorm van het opstarten van spellen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15/04/2014 8:40 am
19rsn007
(@19rsn007)
Eminent Member

ok...laatste update:

IT'S ALIVE!!!
De intellivision werkt weer.....EN!!! de joysticks funtioneren volledig 😀

Nu nog uitvogelen wat ik moet doen bij backgammon om het spel te winnen 😛

ReageerCitaat
Geplaatst : 16/04/2014 9:06 pm
Hokus Pas