Forum

VIC-20 problemen  

RSS
Flywheel
(@flywheel)
Active Member

Hoi, ik heb een Vic-20 die helemaal geen beeld geeft.
Het lampje gaat wel aan, de zekering is niet doorgebrand, maar ik krijg totaal geen beeld.
Ik gebruik een kabel die naar SCART gaat, geen RF modulator.
Ik kan eventueel de chips vervangen maar ik heb geen idee welke eerst?

Ik heb een soort van troubleshoot handleiding gevonden op het Internet:
http://www.classiccmp.org/dunfield/vic20/v20diag.tx t"> http://www.classiccmp.org/dunfield/vic20/v20diag.txt

Heeft iemand betere tips, een goede manier van troubleshooting?
De main chips vervangen zal lastig worden?

Flywheel

Citaat
Geplaatst : 26/05/2014 5:50 pm
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

Hoi Flyweel,

Kijk hier eens: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/vic20/

Ik denk: één of meer RAM chips of de VIC (6560)..
Weet je zeker dat de SCART kabel in orde is ?

Gr. Siem

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/05/2014 8:43 pm
gertk
(@gertk)
Trusted Member

Als je een 1541 hebt kun je ook checken of de computer nog werkt door blind
LOAD "$",8
te typen en zien of de drive dan aanspringt.
Doet hij dat wel dan is waarschijnlijk de VIC of iets daar dicht bij in de buurt defect.
Een oscilloscoop is dan een ideaal ding om te gaan foutzoeken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/05/2014 9:06 pm
Flywheel
(@flywheel)
Active Member

Dank voor de tips, ik ga dat allemaal proberen.
Het moederbord lijkt nog het meest op een variant van de Vic20E, maar is niet hetzelfde als op die foto.

groeten,

Flywheel

ReageerCitaat
Geplaatst : 28/05/2014 10:37 pm
Flywheel
(@flywheel)
Active Member

Okay,

Ik heb alle 2114's vervangen (waarom zijn er dat trouwens 11?), ook de LS245's, maar geen resultaat.
Het beeld blijft zwart.

De kabel heb ik getest met een C64 en dat geeft prima beeld, ik neem aan dat de Vic20 en C64 met dezelfde kabel op SCART kunnen?

Morgen zal ik de LS138's gaan vervangen.
Ik zet alles maar op voetjes, je weet maar nooit.

Nog tips misschien?

groeten, Flywheel

ReageerCitaat
Geplaatst : 29/05/2014 5:39 pm
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

Beste Flywheel,

Je kunt natuurlijk één voor één alle chips gaan vervangen en uiteindelijk de boosdoener vinden maar je methode is wel erg omslachtig. 🙁

Als je video composiet gebruikt met de SCART kabel voor de C64 dan werkt het ook voor de VIC20.

Heb je de voedingspanningen gecontroleerd ? De VIC (6560) en de CPU (6502) al uitgesloten ?? Getest met een cartridge ? De beide VIA's verwijderd ? (De VIC start normaal op zonder de 6522's) Getest of de oscillator draait ? De VIC 10 minuten aan gezet en gevoeld of er chips zijn die warmer worden dan normaal ? Een kortgesloten RAM chip pik je er dan zo uit. Een "open" RAM chip kan je localiseren met de "piggy-back" methode.

Defecte chipjes uit de 7400 serie komt bijna niet voor dus ik durf op voorhand te beweren dat vervangen van de 74LS138's geen resultaat zal opleveren.

Om een antwoord te geven op je vraag "waarom 11x 2114's ?". De 2114 is een statische ram chip van 1024x4, oftewel 1 Kb x 4 bits. Je hebt er dus 2 nodig voor 1 Kb (voor de 8 bits) x 5 paar maakt 5 Kb. Voor de gebruiker blijft daar ca. 3,5 Kb van over. Eéntje is het Color Ram: afhankelijk van de versie moederbord is dit UE1 of UC3.

Gr. Siem

ReageerCitaat
Geplaatst : 29/05/2014 7:55 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub