Forum

PET transformator uitgefikt  

RSS
Jeroen71
(@jeroen71)
Eminent Member

Hallo allemaal,

Ik heb net een berichtje geplaatst over mijn uitgefikte 1541 wat mij herrinerde aan mijn andere uitfik probleem.

Ik bezit een PET 8032 (noord-amerikaanse 120 V/60 Hz uitvoering). Een paar maanden geleden aangesloten (op echte 120 V/ 60 Hz) waarna ik helaas (ook) een rookpluimpje uit de buurt van de interne trafo zag komen.
Ik heb nog geen tijd gehad om het probleem nader te onderzoeken (de PET staat nog ergens in opslag), maar ik vermoed dat de PET bij de vorige eigenaar ook al probleempje had aangezien er met de smeltzekering gerommeld was en ik ook merkte dat die bij het aanzetten zo nu en dan doorsmolt. Ik dacht zelf dat de smeltpatroon iets te licht was en de inschakelstroom niet kon verdragen. Ik heb er toen daarna trouwens een zekering van de orginele waarde ingezet.

Ik denk zelf dat er al die tijd een sluimerende fout in de trafo zat die nu echt tot laagohmige een winding-winding fout heeft geleid. Ik denk dus dat de 120 V trafo kapot is.
Feit is dat ik 'm eigenlijk toch al wilde gebruiken op 220/230 V om de PET in Nederland te gebruiken.

Heeft er iemand ervaring met het vernieuwen van een dergelijke trafo? Ik heb de schema's er kort bijgehaald maar kon zo 1-2-3 niet vinden wat de specifcaties van die trafo is en weet dus uberhaupt niet waar een dergelijke trafo te koop is. Ik weet ook niet of de 50 Hz ipv de orginele 60 Hz een probleem is. Ik weet dat je een 60 Hz (NTSC) C64 niet zo maar op 50 Hz kan aansluiten.

Wie heeft er tips?

Bedankt alvast en groeten,

Jeroen.

Citaat
Geplaatst : 23/05/2016 9:44 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Het ziet er naar uit dat die trafo 1 of meer kortgesloten windingen heeft.
Vervangen is dan de enige optie.
50 of 60 hz maakt voor het blikpakket van zo'n trafo weinig uit.
Als er spanningsregelaars worden toegepast uit de 78 reeks (7805, 7812 bijvoorbeeld) moet het niet zo moeilijk zijn om te bepalen wat de secundaire spanning van zo'n trafo moet zijn. Het vermogen kan je herleiden aan de stroom die door zo'n spanningsregelaar maximaal mag lopen x de brugspanning.

Voor een NTSC machine maakt het niet uit of die 50 of 60 aangeboden krijgt op zijn 9V.
Ik heb hier een NTSC machine staan die prima werkt op een multinorm monitor.

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 25/05/2016 8:16 am
Robert HCC
(@robert-hcc)
New Member

Ik denk dat er in de onderdelen voorraad van de club nog een voeding van een pet 8032 ligt. Natuurlijk 220V en 50Hz.
Er is zeker nog een beeldscherm en waarschijnlijk een toetsenbord, maar die heb je niet nodig.
Indien gewenst te koop op de volgende clubdag

ReageerCitaat
Geplaatst : 25/05/2016 3:56 pm
Jeroen71
(@jeroen71)
Eminent Member

Ok, klinkt heel goed. Ik ben zeker geinteresseerd in de transformator/voeding. Ik zal proberen de PET uit de opslag te halen en van te voren e.e.a. aan te meten en schemas te bestuderen en mee te nemen naar de volgende clubdag.

Gebruikt de PET net als de C64 zowel 5 VDC als 9 VAC?
Ik begrijp dat de 9 VAC ook als een soort 50 Hz referentie dient in de C64?

Is dit hezelfde bij de PET?

Jeroen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25/05/2016 10:03 pm
Jeroen71
(@jeroen71)
Eminent Member

Hallo allen,

Nou, mijn CBM 8032 doet het weer met dank aan Robert aangezien hij mij aan een andere transformator heeft geholpen. Het bleek trouwens helemaal niet aan de transformator te liggen. Het was gewoon het netfilter dat de rook veroorzaakte (net als bij mijn 1541 drive!). In ieder geval werkt mijn CBM 8032 nu gewoon op 220 Volt, ipv de Noord-Amerikaanse 120 Volt.

Ben helemaal blij! 😀

Groeten allen.

Jeroen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/09/2016 9:29 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub