Forum

Matsushita JU-570-2 repair  

RSS
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

Matsushita JU-570-2 ?? Wat heeft dat met Commodore te maken ? Dit is een dual-head diskdrive met een opslag capaciteit van maar liefst 1 Mb per disk en deze werd toegepast in de SFD-1001 en de 8250LP diskdrives. En verder zitten ze in de CBM 8296D computer.

Ik ben in het gelukkig bezit van 3x SFD-1001, 2x 8250LP en een 8296D. Totaal dus 9 drives. Allemaal werkend, dus waar maak ik me druk om ? Totdat ik toevallig op een topic in een Duits forum terecht kwam. http://forum.classic-computing.de/index.php?page=Thread&threadID=7382 Lekke elco's in bovengenoemde drives... 😯

Mijn schrik was groot en ik besloot mijn spullen aan een nader onderzoek te onderwerpen. Tot op heden heb ik de 3 SFD-1001 drives onder handen genomen door alle caps te vervangen en de aangetaste printsporen grondig te reinigen. Daarna afgelakt met blanke lak voor een verdere bescherming. Ik heb nu de 8296D op de operatietafel staan en verwacht dat ik hier ook lekkende caps aantref.

[attachment=2:mhnr949q]20151121_203340.jpg[/attachment:mhnr949q]
[attachment=1:mhnr949q]20151121_230520_LLS.jpg[/attachment:mhnr949q]

Ik ging eens zoeken in Google op SFD-1001 repair en kwam een artikel tegen op http://www.nightfallcrew.com/27/09/2013/analysis-repair-of-two-floppy-drives-commodore-sfd-1001/

Ik heb nooit eerder zo'n slordige "reparatie" gezien. Weggevreten printsporen met draadjes overbrugt en verder nog veel van de aggresieve smurrie laten zitten. Zo moet het duidelijk niet !

[attachment=0:mhnr949q]1.jpg[/attachment:mhnr949q]

Stomverbaasd ben ik bovendien door reacties als "Very helpfull pics"... 🙄

Gr. Siem

Citaat
Geplaatst : 03/12/2015 10:07 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Dag Siem,

Bedankt voor de informatie, en nuttige tips.
Voor mij niets nieuws natuurlijk, omdat we het er al uitvoerig over gehad hebben.
Wat ik er nog aan toe wil voegen is het volgende.

Dit soort servomotoren zitten ook in sommige C64 kloon drives.
Bijvoorbeeld Oceanic OC-118-N, bluechip, amtech. , e.d . Alleen al om die reden is het nuttig dat je het publiceert.

Ook veel c64 borden van de vroege modellen hebben problemen met de elko's . In de begin periode waren die borden vaak voorzien van Mitsubishi elko's die slecht van kwaliteit waren. Vooral die 10 micro farrad elko's zijn vaak lek. Vooral bezitters van Silverlabel modellen wil ik hierop wijzen. Ik heb het zelf aan de hand gehad, en ben het meerdere keren tegen gekomen. En telkens weer van Mitsubishi fabrikaat.

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 04/12/2015 6:01 am
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Stomverbaasd ben ik bovendien door reacties als "Very helpfull pics"... 🙄

Mij verbaast het niet...
Er zijn genoeg prutsers binnen de scene.

Hoe kan je nu draden vast solderen op zwaar geoxideerd koper ?
Dat kan niet, en dat zie je ook wel, want de tin ligt er bovenop. Het vloeit ook niet door.
Als je het niet adequaat schoonmaak blijft het gewoon doorrotten.

Niet gehinderd door enige kennis blundert men maar door.

gr,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 04/12/2015 9:39 am
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Interessant allemaal, dat soldeer werk van nightfall ziet er zeker niet uit.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07/12/2015 5:33 pm
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

@Reinier wrote:

Interessant allemaal, dat soldeer werk van nightfall ziet er zeker niet uit.

Dat niet alleen Reinier. Over uiterlijk een paar jaar of waarschijnlijk eerder moet ie weer "repareren" want het electrolyt uit de elcootjes blijft doorvreten als je dat niet goed schoon maakt. Knoeiwerk dus !

Gr. Siem

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/12/2015 12:54 am
Share:

Inloggen van Registreer aub