Forum

8250LP repair  

RSS
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

Afgelopen week een 8250LP diskdrive gerepareerd of liever gezegd gemodificeert. De 6530 RRIOT chip bleek defect, een veel voorkomend euvel bij dit type drives. Nu zit deze chip op een adapter boardje omdat Commodore een oude voorraad 6530's heeft gebruikt waarvan de Rom inhoud anders was. Dit werd opgelost met een aparte Eprom en een 74ls04 inverter. Kennelijk was deze adapter oplossing goedkoper dan het produceren van nieuwe 6530 chips.

Nu is het probleem dat de 6530 nergens meer verkrijgbaar is. Daarnaast zijn er ook ontelbaar veel uitvoeringen met andere mask geprogrammeerde opties. Een chip die er veel op lijkt maar waarin het Rom ontbreekt is de 6532 RIOT.

Ons aller bekende Ruud Baltissen heeft enige tijd geleden een schema uigedokterd om de 6530 te vervangen door een 6532 met Eprom en logisch chipje (74ls02). Ik besloot de adapter te bouwen maar kon geen passend stukje experimenteerprint vinden. Dus kwam ik op het idee om het bestaande adapter printje aan te passen. Een flink aantal printspoortjes doorgesneden en de boel opnieuw bedraad met heel dun wikkeldraad.

Het resultaat was fantastisch. Als de adapter in de socket zit zie je er, behalve een draadje op de topzijde, helemaal niets van. De drive werkt weer als vanouds ! Voor degenen die deze drive niet kennen: het is een dual drive met IEEE-488 aansluiting en het bakbeest kan maar liefst 1 Mb per diskette kwijt ! Gigantisch veel voor die tijd.

Gr. Siem

[attachment=2:k2ec1di7]8250LP.jpg[/attachment:k2ec1di7]

[attachment=1:k2ec1di7]20140817_121918.jpg[/attachment:k2ec1di7]

[attachment=0:k2ec1di7]20140817_121906.jpg[/attachment:k2ec1di7]

Citaat
Geplaatst : 22/08/2014 8:39 pm
gertk
(@gertk)
Trusted Member

Mooie tip en goede oplossing.

Mocht je de draadjes nog wat willen fixeren: ik spuit over de dunne wikkeldraadjes een dun laagje PlasticSpray (70 geloof ik van Kontakt) dan blijven ze 'voor altijd' op hun plaats..

ReageerCitaat
Geplaatst : 22/08/2014 9:56 pm
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Zo dat ik mooi gelukt :mrgreen:
Best handig dat wikkeldraad, dat gaat toch op zo speciale soldeerbout?

ReageerCitaat
Geplaatst : 22/08/2014 11:05 pm
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

@gertk wrote:

Mooie tip en goede oplossing.

Mocht je de draadjes nog wat willen fixeren: ik spuit over de dunne wikkeldraadjes een dun laagje PlasticSpray (70 geloof ik van Kontakt) dan blijven ze 'voor altijd' op hun plaats..

Laat ik dat nou ook gedaan hebben.. Helemaal ideaal want dan kan er niets meer mee gebeuren en zijn alle solderingen ook mooi beschermd tegen eventuele corrosie. 😀

@Reinier: Nee hoor, je gebruikt een normale soldeerbout. Alleen van de uiteinden van de draadjes een beetje lak wegkrabben en dan eerst vertinnen, dat is alles.

Gr. Siem

ReageerCitaat
Geplaatst : 22/08/2014 11:36 pm
Reinier
(@reinier)
Estimable Member

Oke, iemand die vroeger mijn Playstation had omgebouwd had zo soldeerbout met een spoeldraad er op.
Ik vond het wel een handige apperaat, en dat draad wat u gebruikte leek er op. Vandaar dat ik het vroeg.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23/08/2014 11:46 pm
Share:

Inloggen van Registreer aub