Forum

Notifications
Clear all

potmeters vragen  

RSS
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Wil weer muziek gaan en nu ook maar eens pots inbouwen.Heb wel wat gegooled en vond dit plaatje.Hier gebruiken ze 500k lin pots maar je kan ook 100k gebruiken. Het nadeel bij een 500k is dat ergens op de helft al op max staat en dat is niet echt handig.Bij de 100k met 4700pF heb je dat niet. Waar moet ik die dan solderen? welke 4700pF heb ik nodig zie er zo veel op het internet.Zou iemand dat in dit schema kunnen tekenen ?
En dan nog 2 vragen staan de pots op dit plaatje ook op de backside zoals het bordje ? En klopt het dat als een pot helemaal dichtgedraaid is dat ik geen last van de joystick poorten.Of is er een gemakkelijke schakeling te maken zodat ik ze uit kan zetten en daar bedoel ik mee heel eenvoudig.

Groetjes en fijn weekend
Marc

Citaat
Geplaatst : 05/08/2016 9:48 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Niemand ? 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2016 5:05 pm
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Hoi Marc,

Ik heb wat verder gezocht voor je op diverse forums en kwam deze tegen:

http://mssiah-forum.com/viewtopic.php?id=1935

Hier staat een schema voor één joystick poort. De condensator is nodig om een laadtijd te bepalen samen met de weerstanden, die de SID "meet". In jouw geval zou je, als je dat wilt, dit schema 2x kunnen maken.

Volgens mij luistert het niet zo nauw met de C-waarden. Het gaat uiteindelijk om een R*C tijd die bepaalt hoe lang het duurt voor de condensator is opgeladen. Denk dat zelf experimenteren met diverse waardes je het beste helpt. Daar leer je ook het meeste van.

De sub-trimmers die in het schema uit de link van hierboven gebruiken is voor het finetunen van het bereik van beide potmeters, zodat in het hele bereik van uiterst links naar uiterst rechts een volle uitlezing zonder "dipjes" ? oplevert. Dat is wat ik ervan begrepen heb.

Even terug komen op jouw gevonden schema en de benodigde plek voor de condensatoren:

Ik heb het schema voor je aangepast waar naar mijn idee de Condensators horen te zitten. Ze hebben het over 4700 pF oftewel 4.7 uF. In keramische uitvoering ken ik deze waardes niet. Dus ik denk dat je dan gewone elco's nodig hebt. Let even op dat je de - (Min) aansluiting aan pin 8 van de joystick poort verbindt, en de + (Plus) van de elco aan de potmeter zijde. Pin 8 is de GND (Ground) aansluiting op de joystick poort.

Voor het gemak ook even de joystick port configuratie als afbeelding erbij. Op deze tekening kijk je dus tegen de pinnen aan van de joystick port (dus buitenkant c64).

Om te zorgen dat de potmeters niet invloed uitoefenen op het toetsenbord volstaat het denk ik om de 5V voedingsspanning van de joystickpoort naar de potmeters te onderbreken. Je plaatst dan een aan/uit schakelaar in de draad die naar pin 7 (+5V) gaat. In de tekening de rode draad.

Kun je hier wat mee ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2016 10:55 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Hallo Erik
Bedankt voor het eenvoudig uitleggen dit is voor mij te snappen.Weet heel weinig van elektronica en snapte dat schema niet.Klopt het dat als je de potmeters dicht draait je geen last heb van je joystick poorten wanneer je een spelletje speelt ?
Wil hem namelijk voor beide gebruiken muziek en games. (edit zie al dat je er iets over zegt)

Potmeters heb ik hier gevonden en is deze condensator goed ?
http://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=19518&group_id=10000117&lang=NL

Groetjes
Marc

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2016 11:21 pm
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Die condensator (tantaal uitvoering) is prima. Let wel even op de + en - aansluiting als je het spul gaat solderen.

Potmeters linksom "dicht" geeft een weerstand van 0 Ohm zou ik zeggen. Dan wordt de condensator niet opgeladen en beïnvloed dit niet de uitlezen van het toetsenbord. Maar dit is mijn theoretische gedachte. Ik heb geen ervaring met POTX/POTY uitlezing op de joystick poorten.

Je komt er al snel achter of het werkt:
Zoek even op internet of een handboek van de c64 op, welke letters of andere tekens op dezelfde kolom of rij zitten met de POTX en POTY aansluitingen op het toetsenbord-matrix.
Dan probeer je deze letters en/of tekens in te typen terwijl je de potmeters linksom of rechtsom hebt staan. Kijken wat er gebeurt.

Succes ermee.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2016 11:43 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Bedankt kan aan de gang 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 08/08/2016 11:53 pm
gertk
(@gertk)
Trusted Member

De POTX en POTY ingangen worden door de SID chip verwerkt (pin 23 en 24) en hebben dus geen invloed op je toetsenbord zoals 'gewone' joysticks.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09/08/2016 10:55 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Bedankt Gerrit. 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 10/08/2016 9:43 pm
donni
(@donni)
Reputable Member

Hallo edk,

Een prima uitleg, maar je hebt wel een klein foutje gemaakt met de condensator waarde.
4700pF is 4,7nF, en niet 4,7uF.
4,7uF gaat denk ik niet werken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11/08/2016 3:28 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Bedankt Donni die heb ik nog niet besteld wel de potmeters ect.Nu je er toch bent hoe zat dat ook al weer met een volume knop in bouw -> audio -> knop -> Jack weet dat het een logaritmisch 10k moet zijn maar dan ? 1 aarde+jack 2 audio in 3 audio ( uit/Jack ?
Nog vraagje om de (7) aan uit te zetten kan dat gewoon met een 1 of moet het met een 2 polige.
http://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=6114&group_id=10000112&lang=NL
( zie net dat het ook op de site staat 🙂

groetjes
Marc

ReageerCitaat
Geplaatst : 11/08/2016 6:44 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Zie het al in het schema staan maakt niet uit RED Voilet ( paars ) kan je omdraaien 🙂 Kan morgen al wat testjes doen met de potmeters heb de condensators nog niet .Heb voor de zekerheid regenboogdraad gekocht ff wat gemakkelijker voor mij. 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 13/08/2016 11:09 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

De pots werken alleen heel veel storing en toch ook netjes gesoldeerd.De condensators heb ik wel in een kousje gedaan met samen het pinnetje van de potmeter.De rede dat het was steviger is want de pootjes van de condensators breken denk ik snel af.BTW volume knop begrijp ik al hoop ik 🙂

http://www.budgetronics.eu/index.php?item=keramische-condensator-4_7nf-10-stuks-100-volt-rm-2_54&action=article&group_id=10000112&aid=6114&lang=NL

https://www.conrad.nl/nl/omeg-pc20bu-100k-a-f1-cpw-draaipotmeter-mono-100-k-1-stuks-408245.html

https://dl.dropboxusercontent.com/u/69919542/movie.3gp pots in actie 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 16/08/2016 8:43 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Kan ik dan niet wat betere potmeters kopen of zijn ze allemaal een beetje shaky of is hier nog wat extra aan te doen ?
Stom dat ik dit niet gelezen heb alles doet het verder gewoon 🙂
@Erik de condensator doet beide zonder die gaat het eerste stukje draaien traag en dan heel snel maar de potmeter is ook dan al op de helft op zijn max.
The second option blocks the potentiometers unless the
LEFT SHIFT
key is depressed. Why?
Well, as you will notice, potentiometers can be a bit ‘shaky’
switching values periodically.
It’s not so much of a problem when turning the VCF
frequency or LFO amount but causes unintentional twea
ks in
case you select the wrong parameter by accident.
The L
-
Shift option only passes through your pot movements
whenever the
LEFT SHIFT
key is depressed. Release it and the pots have no effect on the

ReageerCitaat
Geplaatst : 17/08/2016 8:53 pm
Share: