Forum

Diskdrive werkt niet  

RSS
ineke
(@ineke)
New Member

Hallo,

Ik heb de afgelopen week met veel plezier mijn C64 werkend gehad, vandaag wat spelletjes gekregen, ineens werkt hij niet meer: ?file not found error. Betreft een 1541.

Ik heb ook nog een drive blue chip 5.25. Deze geeft vanaf begin dezelfde melding.

Kan iemand mij wellicht op weg helpen wat dit euvel is en of dit te verhelpen is?

Bedankt!

Citaat
Geplaatst : 20/03/2019 2:18 pm
Marien
(@marien)
Lid Admin

Hallo Ineke, en welkom op het forum!

Er kunnen meerdere oorzaken voor deze foutmelding zijn. De meest eenvoudige is slecht contact, probeer eens een andere kabel en maak de contacten schoon. Ook kan de leeskop van de drive vuil zijn geworden. Het schoonmaken daarvan vereist wel het open schroeven van de drive. Gebruik hiervoor een wattestaafje met isopropyl alcohol (op youtube zijn filmpjes te vinden waarin het voor wordt gedaan).

Ook kan er wat stuk zijn gegaan in de C64, zoals een CIA chip. Om dat uit te sluiten zou je je drive eens op een andere C64 kunnen uitproberen.

Mocht je er niet uitkomen dan kun je altijd langskomen op één van de clubdagen van de HCC Commodore Interessegroep in Maarssen. De volgende clubdag is op zaterdag 20 april van 10:00 tot 16:00

Marien

ReageerCitaat
Geplaatst : 20/03/2019 10:13 pm
ineke
(@ineke)
New Member

Dank voor het meedenken!

Inmiddels de adviezen (voor zover ik dat kon) opgevolgd. Met de alcohol schoongemaakt en ook met verschillende snoeren geprobeerd. Een andere C64 heb ik nog niet geprobeerd, van de week nog even proberen. 

Ik heb nu twee 1541 disks die het niet doen (de ene krijgt de melding File not found error en dan gaat ook lampje knipperen; de ander blijft hangen) en een blue drive met de melding File nog found error. Toch spijtig...twee ervan heb ik nooit werkend gekregen, maar nu de derde ook kapot lijkt...

Woont er toevallig iemand in de buurt van de clubdag die bijv reparatie doet? 

ReageerCitaat
Geplaatst : 01/04/2019 5:32 pm
Share:

Bezig

Inloggen van Registreer aub