Forum

1541 ii diskdrive werkt niet meer  

RSS
Andy
 Andy
(@andy)
New Member

Dag allemaal, Andy hier, 38 jr en c64 liefhebber.

Na lange tijd weer het hele commodorespul uitgepakt om mee te hobbyen, maar tot mijn teleurstelling werkt de diskdrive 1541 ii niet, terwijl ik deze niet heel erg veel gebruikt heb. Sterker nog ruikt ie nog nieuw en bij het afhalen vd bovenkap glom alles zelfs nog.

En toch, bij het opstarten branden beide lampjes maar maakt de drive geen enkel geluid. Mechanisch gebeurt er ook niets en aangesloten op de c64 ook 0,0.

Waar kan dit aan liggen??

Bvd voor de reacties!

Citaat
Geplaatst : 05/01/2019 3:09 am
Marien
(@marien)
Lid Admin

Hallo Andy,

Omdat je niks hoort lijkt het er op dat de motor niet draait, maar dat kan wel heel veel oorzaken hebben. Het kan de motor zelf zijn, maar ook de voeding of de elektronica of zelfs de kabel naar de C64 of de IEC bus van de C64. Het beste is om één voor één de mogelijke oorzaken te elemineren. Ik zou beginnen met de voltages van de voeding voor de drive meten. Die oude voedingen kunnen stuk gaan, de kans is klein maar de schade groot. Dan zou ik een andere kabel, drive of C64 proberen. Als het de drive is, dan zou ik daarna eerst een visuele inspectie aan de binnenkant doen; loopt en beweegt alles nog, is er nergens corrosie of een lekkende elco. Daarna schoonmaken, IC's aandrukken.

Overigens ben je welkom op de clubdag van HCC Commodore, daar hebben we een reparatiehoek. De eerst volgende clubdag is zaterdag 16 februari.

Succes!

Marien

ReageerCitaat
Geplaatst : 05/01/2019 10:29 am
Share:

Bezig

Inloggen van Registreer aub