Forum

Notifications
Clear all

C64EMU...De stand van zaken  

RSS
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Hallo belangstellenden,

Het voelt voor mij alweer een eeuw geleden sinds ik wat gedaan heb aan mijn C64 emulator. Het project lag inmiddels alweer ruim een half jaar "in de kast".
Inmiddels is de ontwikkel-impuls weer gekomen, en pak ik mijn C64 emulator project weer op. Ben al bezig inmiddels... 😀

Voor diegene die nog niet weet waar het precies over gaat, verwijs ik graag naar mijn website, onderwerp "C64EMU" :

http://www.edkhome.nl/index.php?page=hoehetbegon

Vr.groet,
Erik de Keijzer

Citaat
Geplaatst : 05/08/2012 11:09 pm
Rubencc
(@rubencc)
Eminent Member

Beetje vragen naar de bekende weg, maauh... komt er ook een Mac versie? 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 10/08/2012 11:10 pm
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Een Mac versie staat niet bovenaan mijn TODO-lijst, maar ik sta er wel open voor.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13/08/2012 11:31 pm
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Beste medeforummers,

Ik heb mijn C64EMU (c64 emulator) project weer "uit de ijskast gehaald". Inmiddels al weer een paar weken op dreef met doorontwikkeling van deze c64 emulator van eigen bodem, met al mooie resultaten geboekt (verbeteringen en nieuwe toevoegingen). Momenteel werk ik aan de beta-4 versie.

Een tipje van de sluier:
- mogelijkheid voor invoeren Petscii-karakter (te kiezen uit een display van alle Petscii karakters). Na keuze wordt deze in Basic ingevoegd, alsof die ingetypt was. (Reverse on/off characters wordt ook rekening mee gehouden).
- Support voor Final Cartridge III/III+ met freeze- en resetknop.
- Hotkeys voor reset, monitor, Petscii character invoegen.
- Erg gebruiksvriendelijke monitor met breakpoint functie. Lower/Uppercase kan geactiveerd worden in de monitor, al naar gelang wat de eindgebruiker prettig vindt. Display in monitor is gelijk aan c64 font graphics.
De monitor kan al overweg met de meest voorkomende functies: memory dump, disassemble, assemble, transfer memory, hunt memory, save file can c64 naar pc, load file van pc naar c64 memory. En nog veel meer...
- Scherm 2x groter dan standaard (ook in monitor)
- muis emulatie van 1531 mouse voor o.a. gebruik met FC3 cartridge, zodat je een pc-muisbesturing op laptop/pc kan gebruiken.

Een officiële release van C64EMU Beta-4 verwacht ik ergens tussen Pasen en zomervakantie 2015. Ik wil nog veel zaken oplossen en verbeteren, dus een aantal maanden heb ik hiervoor zeker nodig.
Mocht ik gaandeweg nieuws hebben dan zal ik dat in deze draad posten.

Reacties, feedback wordt erg gewaardeerd !
Groet,
Erik de Keijzer

ReageerCitaat
Geplaatst : 06/01/2015 11:38 pm
Hokus Pas
(@hokus-pas)
Noble Member

Beste Erik,

Wat zo waardeer in je werk is dat jouw Emulator ook echt de c64 emuleert.
Dat kan je van VICE niet altijd zeggen. Ontwikkel je iets in VICE, dan moet je maar hopen dat het ook echt op een c64 werkt.
Dit is al meerdere keren gebleken met jullie (jij en Siem) cartridge versies die jullie hebben gemaakt van diversen games.
Ik kreeg vaak genoeg EF versies om te testen, die in VICE prima werkten, maar op een echte c64 niet wilden opstarten.
Beter een beperkte emulator waarvan de functies goed zijn, dan een emulator die zijn eigen gang gaat.
Daarnaast werk jij er alleen aan, terwijl achter de VICE een heel team schuil gaat.

Ga zo door.....Ik waardeer je inzet in deze.

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 07/01/2015 5:55 am
edk
 edk
(@edk)
Reputable Member

Beste Ron,

Ik ben van mening dat mijn emulator bij lange na nog niet bij de emulatiestandaard van Vice in de buurt komt. (even gesproken over cycle-exacte timing, speciale graphics truukjes van de Vic-II bijvoorbeeld).

Wel ben ik het met jou eens dat in mijn emulator sommige dingen net zo werken als op een echte c64. Het hoofd motto is wel om een emulator te maken die zich gedraagt zoals de echte hardware dat ook doet.

Het is in ieder geval nooit mijn primaire doel geweest om in de voetsporen te treden van Vice of CCS64, maar meer een product waarvan ik kan zeggen dat ik het helemaal zelf gemaakt heb en mijn eigen ideeën erin verwerkt heb. Het is een uitdagend en leerzaam project waarbij ik zelf ook nog eens veel leer over de interne werking van de c64. Op allerlei vlakken is het gewoon leuk om ermee bezig te zijn.

Mijn emulator heeft nog wel een lange weg te gaan verwacht ik, met als uiteindelijk doel perfecte emulatie van een c64. Beschikbare tijd is de grootste factor helaas. Maar ik mag er graag aan verder werken. Voorlopig geen fancy dingen zoals 100% pal emulatie. Ik wil eerst focussen op globale werking van alle c64 hardware componenten. Daarna ga ik meer perfectioneren waar mogelijk.

Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 07/01/2015 12:56 pm
Siem
 Siem
(@siem)
Estimable Member

Erik,

Ik heb je C64Emu mogen testen en ik moet zeggen: ik ben onder de indruk. Vooral de ondersteuning van de nieuwe Final Cartridge III+ is natuurlijk geweldig. Ongelofelijk dat je dit al binnen een paar dagen voor elkaar had. Het is de enige manier om de .CRT versie te testen want Vice ondersteunt de Final Cartridge met maximaal 4 banken van 16 Kb.

Het is nog veel werk te doen maar ik weet zeker dat het je gaat lukken. De ideën die je tot nu toe hebt toegepast, zoals de monitor verdienen een dikke pluim. Ziet er perfect uit. Ik zal je project nauwlettend volgen !

Gr. Siem

ReageerCitaat
Geplaatst : 09/01/2015 7:32 pm
odo
 odo
(@odo)
Noble Member

Ik vind het ook knap 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 09/01/2015 10:46 pm
Share: