1e digitale clubdag!

Screenshot jitsi app

Door de Coronacrisis (COVID-19) kwam de HCC Commodore bijeenkomst van 18 april 2020 te vervallen. Erg vervelend natuurlijk, maar absoluut noodzakelijk. Enkele leden zochten daarom naar een mogelijkheid om iets on-line te organiseren. Na verschillende mogelijkheden zoals Zoom, Teams, en Skype te hebben bekeken kwamen we uit bij het open source programma Jitsi. Het bleek dat de HCC – moeder vereniging van HCC Commodore – deze geïnstalleerd heeft op hun server. Via https://wij.hcc.nl konden we zelf een meeting opzetten. Na wat kleine testen werd besloten om daadwerkelijk iets te organiseren. De datum werd gekozen en zo werd de eerste on-line club meeting gehouden op maandag 27 april 2020 (Koningsdag) vanaf 10:00 uur. Via een gewone browser kon iedereen meedoen door de link https://wij.hcc.nl/commodore te openen. Gebruikers van smartphones en tablets kregen een app aangeboden. En zoals gebruikelijk op de HCC Commodore bijeenkomsten waren ook nu weer een aantal deelnemers vroeger dan de officiële aanvangstijd. Inderdaad, de sfeer zat er meteen goed in. Voorzitter Ron van HCC Commodore vertelde vooraf nog even in het kort de reden, en ik (Fred) zou proberen enige orde in de chaos te houden. Helaas was ik zelf de oorzaak van het eerste probleem door een moeilijk verstaanbare microfoon. Maar met een 15-tal deelnemers was deze eerste experimentele bijeenkomst succesvol te noemen.

KUNSTSTOF (PLASTIC) REPARATIE
Fred begon met een enthousiast verhaal hoe je met behulp van eenvoudige produkten zelf een zeer sterke kunststof kan maken. Het enige wat je nodig hebt is baking soda (dus géén bakpoeder) en superlijm (op basis van ethyl 2- cyanoacrylate) welke beide heel goedkoop te verkrijgen zijn.

Verpakking Pure Baking Soda Super glue in verpakking
Jumbo, € 1,67 Wibra, 7 tubes voor € 1,00

Door een klein beetje lijm te bestrooien met baking soda ontstaat er een chemische reactie welke binnen enkele seconden een keiharde laag vormt. Dit is ook meteen het nadeel, het gaat namelijk zo snel dat je het niet meer kan sturen, en bij dit proces kan warmte vrijkomen. Een werkplan is dus nodig. Nadat je dit hebt gedaan kan je het resultaat prima bewerken met een vijl, schuurpapier en dremel. Voor de ontelbare nieuwe mogelijkheden die dit geeft ik verwijzen naar de vele filmpjes op YouTube die dit laten zien. Zoek maar eens op: baking soda + superglue. Een eerste voorbeeld zal ik geven; Easy Plastic Reconstruction and Repair (vanaf 3:04) Hier zie je hoe een klepje van een C= 1702 monitor wordt gerepareerd. Ook voor het vastzetten van een (extra) connector in een behuizing is dit een goede en stevige oplossing. Zeker veel beter dan het veelgebruikte ‘hot-glue’.

CD-ROM via C=1530
Ooit heb ik een CD-Rom voor de C64 gekocht welke is gemaakt door Rainbow Arts en een tiental populaire spelen bevat. In de verpakking zat ook een printje welke aangesloten moest worden op de cassette-poort en verbonden met je (audio)-CD speler. Inderdaad, de files stonden niet op een bandje ‘gepiept’ maar op de CD. Met dit in het achterhoofd vond ik een artikel op internet dat je een C=1530 (C2N) ook geschikt kan maken voor een externe audio-bron. Bijv. CD-speler, MP3-speler, audiokaart van computer of smartphone. En het ombouwen is een stuk eenvoudiger dan je zou denken. Hoe? Daar kom ik op terug. Als je dit idee combineert met een snellaad functie in een bestaande cartridge (bijv. Final Cartridge III) dan heb je weer een leuke toepassing voor je Datasette. Overigens zal dit principe ook werken met andere Commodore 8-bit systemen die gebruik maken van de datasette. Tijd dus om je C2N weer eens op te zoeken. (hint: hij ligt achterin de kast) En misschien moeten we het gebruikte snellaad-systeem standaardiseren voor het uitwisselen van software (WAV-bestanden).

TAPUINO
Sven reageerde op het vorige verhaal dat hij een Tapuino had ingebouwd in een C2N. Onder het klepje dat een ouderwetse cassette met daar in een klein beeldschermpje geplaatst. De toetsen van de C2N werden ‘hergebruikt’ door er schakelaars onder te plaatsen, en daarmee de Tapuino te bedienen. Voor wie meer wil weten over de werking van Tapuino verwijs ik naar dit YouTube filmpje: Tapuino: Play Commodore 64 games from SD Card on real hardware. Voor een wat algemener verhaal verwijs ik naar de website C64 tape interface waar Bart (in het Nederlands) een uitleg geeft.

ULTIMATE 64
Gideon – de maker van de Ultimate 64 – gaf ons een update over de ontwikkeling van de nieuwe firmware. Hij was bezig met het implementeren van een ‘fast’-mode waardoor je de snelheid van de ‘6510’ kon opschroeven van 1 Mhz. naar ongeveer 30 Mhz. Dit op verzoek van veel gebruikers. Wel had dit nog heel wat voeten in aarde en het zal dus zeker nog even duren voordat dit foutloos werkt dus heb geduld. De volgende grote verbetering (Kan het nog beter? Ja, dat kan!) zal dan waarschijnlijk toevoeging van WiFi  functionaliteit zijn.

BITJES
Fred liet nog even een project zien waar hij aan werkt. Een PC (ITX-bord) in een A500 behuizing. Alle onderdelen zijn binnen. Nu het assembleren nog. En hij had een vraag die helaas nog niet beantwoord is.
Wie weet waarom er in de eerste series van de VIC-20 (vaak herkenbaar aan de PET-karakters op de toetsen) het keyboard oorspronkelijk was voorzien van 7 gaten voor (functie)-toetsen? Deze

gaten waren afgeplakt en 4 (nieuwe) gaten zijn er tussen gemaakt voor de functietoetsen zoals wij ze kennen.

TOT SLOT
Na nog even over ‘koetjes en kalfjes’ gekletst te hebben kwamen we tot de volgende conclusies met betrekking tot deze on-line meeting:

  • Het was leuk, en voor herhaling vatbaar
  • Software van Jitsi voldoet aan de eisen
  • Voorbereiden als je wat wil/kan laten zien (beelden delen is mogelijk)
  • Standaard de microfoon uitzetten (mute) i.v.m. storend achtergrond geluid
  • Moderator moet strak handhaven (meer deelnemers = hand opsteken)
  • Gebruik maken van ingebouwde chat-functie.